понеділок, 23 січня 2017 р.

Курсова робота "Використання ІКТ на уроках географії"

Одеський обласний інститут удосконалення вчителів
Кафедра природничо-математичних дисциплін та інформаційних технологій
Науково-методична лабораторія математики та інформатики




Курсовий проект


Використання інформаційно - комунікаційних
технологій на уроках географії



                                                                                 Слухача курсів
                                                                                   підвищення кваліфікації 
                                                                                  вчителів інформатики
                                                                                        вчителя географії,  
                                                                                        інформатики          
                                                                                  вищої категорії 
                                                                        Дивізійської  ЗОШ І-ІІІ ст.
                                                                        Татарбунарського району
                                                                         Пономаренко Людмили
                                                                         Валентинівни
                           


                                                     м.Одеса, 2016 р

                       Опис курсового проекту

1. Назва проекту: Використання інформаційно - комунікаційних  технологій на уроках географії.
2. Учасники проекту: учні 6-10 класів, вчителі, батьки, адміністрація Дивізійської ЗОШ.
3. База реалізації проекту:  Дивізійська  ЗОШ І-ІІІ ст. Татарбунарського району.
4. Обґрунтування вибору проблеми: Шкільна географічна освіта спрямована на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних та екологічних подіях, що відбуваються у державі та світі. Глобальна мережа Інтернет містить надзвичайно різноманітну інформацію про перебіг цих подій, сприяє формуванню цілісної картини світу. Завдяки викорис­танню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету   можливості сучасного уро­ку  значно розширюються. Інформатизація  навчального  процесу суттєво впливає на зміст, організаційні форми і методи навчання та управління навчально-пізнавальною діяльністю, спричиняє істотні зміни у діяльності учнів. 

5. Мета та завдання проекту: обґрунтувати доцільність використання ІКТ на уроках географії, що  передбачає реалізацію принципів  особистісно зорієнтованої освіти,  забезпечення диференціації та індивідуалізації навчання, оновлення методів, засобів та форм організації географічного навчання, упровадження в навчально-виховний процес інноваційних педагогічних технологій.

                     Систематизувати знання щодо дидактичних можливостей ІКТ на уроках географії.

                     Сформувати вміння (навички) роботи з програмним забезпеченням MS Offise, MS MapPoint (ІІ) та ін.

6. Характеристика проекту:
за кінцевим результатом – практико-зорієнтований
за змістом – монопредметний
за кількістю учасників – колективний
за тривалістю – довготривалий
за ступенем самостійності – самостійно-пошуковий
за характером контактів – між учнями, вчителями, батьками Дивізійської ЗОШ
7. Термін реалізації проекту: 01.09.2016 -31.05.2018
8. Прогнозований результат:
- здійснити перехід на якісно новий рівень викладання географії  шляхом впровадження інтерактивних форм та методів навчання учнів;
- вдосконалення мережі інформаційно-ресурсного забезпечення;
- створити веб-сайт вчителя географії;
- впровадження дистанційних форм навчання та проведення занять гуртків.

10. Потреби:  проектор або комп’ютерний клас, підключені до мережі Інтернет.

11. Ресурси: людські, фінансові, матеріально-технологічні, інформаційні (Інтернет- джерела, методичні рекомендації до викладання географії).





                                           ЗМІСТ


    Вступ…………………………………………………………………………….5
Розділ 1.Уроки географії на основі інформаційно-комунікаційних     технологій……………………………………………………….……………….7
    1.1.Використання ІКТ в освіті – вимога часу…………………………………7
    1.2.Приклади використання ІКТ на різних етапах роботи на уроці….......10
     Розділ 2. Практичне застосування інформаційних технологій у навчально-      виховному процесі………………………………………………………………15
     2.1. Використання електронного контролю знань……………………………15
     2.2.  Особливості  проведення уроків з використанням ІКТ…………………18
 2.3. Типи мультимедійних уроків……………………………………………...23
 2.4.Використання мультимедійних технологій в позаурочний час………….30
     Висновки…………………………………………………………………………31
     Список використаної літератури……………………………………………….32
     Додатки…………………………………………………………………………..33





                                               






                                                 
ВСТУП

Сучасна людина, щоб відчувати себе в світі комфортно, повинна постійно вчитися, навчання для неї має стати природною і цікавою справою. А сучасна загальноосвітня школа повинна формувати в учнів здатність діяти і бути успішними в ситуації відкритого динамічного сучасного суспільства, що розвивається, формувати цілісну систему універсальних знань, умінь, навичок, а також особисту відповідальність учнів, тобто формувати ключові компетентності, такі, що визначають сучасну якість освіти. Ми живемо в цікавий, історично складний час, знаходимося біля витоків національної моделі української освіти, яка є частиною світового освітнього простору. І саме тому сьогодення пред'являє свої вимоги до освіти і вимагає від нас, пошуку нових форм роботи на уроці. Сьогодні у багатьох сучасних школах для вирішення цього завдання застосовуються численні інноваційні технології, найбільш поширеними з яких є: метод проектів, навчання в співпраці, «портфоліо учня», індивідуальне і диференційоване навчання, різнорівневе навчання, модульне навчання, технологія колективного навчання. Застосування цих технологій немислиме без застосування нових інформаційних комп'ютерних технологій, які допомагають розкривати педагогічні і дидактичні функції цих методів, дозволяють інтенсифікувати процес навчання, підвищити темп уроку.
Випускник XXI століття живе в світі комп'ютерів, в міжнародному інформаційному суспільстві, й уміння користуватися інформаційними технологіями багато в чому визначає його життєвий успіх. Школа повинна підготувати учнів до життя і професійної діяльності у високо розвинутому інформаційному середовищі, до можливості здобування подальшої освіти з використанням сучасних інформаційних технологій, які підвищують позитивну мотивацію до навчання, активізують пізнавальну діяльність, розвивають мислення і творчі здібності дитини, формують активну життєву позицію в сучасному інформатизованому суспільстві. Тому важливо вже зараз перетворити інформаційний простір школи в середовище, яке збагатить учня, сформує у нього необхідні якості.
А яке завдання з погляду на вищесказане стоїть сьогодні перед кожним учителем? Учитель повинен володіти комп'ютером на рівні з учнями, а може й краще за них і використовувати його так само, як сьогодні використовують авторучку або крейду для роботи на уроці. Комп'ютер повинен стати методичним доповненням в навчальному процесі, заповнювати так сказати брак наочних посібників.
У статті заступник Міністра освіти і науки, молоді та спорту Бориса Жебрівського «Сім мостів освіти України» читаємо: «Міст четвертий – «ІКТ міст». Новий зміст освіти без нових технологій навчання – як незапилена квітка. Сьогодні це одне із слабких місць в українській освіті. За використанням інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) ми в кінці першої сотні країн світу. А можемо бути (як космічна країна і батьківщина європейської електроніки) в першій десятці. І будемо! Для цього уряд затвердив державну програму широкомасштабного використання ІКТ у навчальному процесі «Сто відсотків», розроблено національний проект «Відкритий світ». Охочих приєднатися до цих проектів предостатньо – наука, бізнес, інвестори. Дивишся, наприкінці будівництва «ІКТ-мосту» з'явиться можливість і освітній запустити супутник!». Отже, школа майбутнього – це школа «інформаційного століття», а володіння ІКТ є загальною культурою не тільки вчителя окремого предмету, а людини взагалі.
Розділ 1.Уроки географії на основі
інформаційно-комунікаційних технологій

1.1.             Використання ІКТ в освіті – вимога часу

  Однією із найважливіших особливостей нашого часу є перехід розвинутих країн світу від постіндустріального до інформаційного суспільства, а тому питання інформатизації всіх сфер суспільного життя є одним із пріоритетних завдань держави. До найважливіших стратегій розвитку суспільства відноситься, зокрема, інформатизація освіти, підготовка майбутнього покоління до життя у інформаційному суспільстві і створення умов до безперервної освіти. Необхідність невідкладних заходів із впровадження інформаційно- комунікаційних технологій (ІКТ) у сферу освіти зумовлена сучасною світовою тенденцією створення глобальних відкритих освітніх та наукових систем, які дозволяють, з одного боку, розвивати систему накопичення і поширення наукових знань науковій та педагогічній спільноті, а з другого боку – надавати доступ до різноманітних інформаційних ресурсів широким верствам населення. Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору - одні з пріоритетних напрямів сучасної державної політики. На це націлює Указ Президента України «Про першочергові завдання щодо впровадження новітніх інформаційних технологій» №1497/2005, рішення колегії МОН України від 21.03.2008 р, наказ МОН України від 24.03.2009 р. №54"Науково-методичні основи використання ІКТ у навчально-виховному процесі в середовищі "1 учень - 1 комп'ютер" на базі шкільних нетбуків". Одне з головних завдань освіти в умовах інформаційного суспільства навчити дітей користуватися інформаційними технологіями та навчатися, використовуючи ці технології. Визначення стратегічних пріоритетів учителя географії передбачає:
1)широкий пошук нових підходів, педагогічних технологій, адекватних динаміці розвитку суспільства, нових інформаційних технологій;
 2) комп’ютерну підтримку викладання предмету, використання освітніх комп’ютерних програм.
   Глобалізація сучасного інформаційного світу призвела до утвердження медіа культури практично в усіх галузях людського життя, в тому числі і в освітньому просторі. Сучасні інформаційні технології відіграють значну роль у формуванні ціннісних орієнтацій сучасної молоді. Медіа освіта орієнтована на підготовку молоді до життя в нових інформаційних умовах, до повноцінного сприймання різноманітної інформації, оволодіння способами спілкування на основі сучасних інформаційних технологій, уміння критично осмислювати інформацію. Швидкий розвиток інформаційних та комунікаційних технологій відкриває людству нові можливості в освіті, висуваючи натомість нові вимоги до навчання. Розвиток так званого «інформаційного простору» вимагає від сучасної школи модифікації окремих аспектів її діяльності, які вже не задовольняють усіх потреб інформаційного суспільства. Використання ІКТ дозволяє нам змінити зміст освіти. На мій погляд комп’ютерні технології сприяють: засвоєнню і учнем і учителем нових важливих знань, умінь, навичок; самоосвіті й самовдосконаленню особистості учня й учителя; ідеально підходять для вивчення й викладання географії; можуть використовуватися у всіх видах урочної і позаурочної діяльності. Ці засоби навчання дають змогу створити нове навчальне середовище, яке здатне підвищити якість географічної освіти, залучитися до світового інформаційного простору. І у цьому середовищі наголос робиться не на вивчення фактологічного матеріалу, а більше на розвиток навичок мислення, міжособистісних відносин і творчості.
До сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання відносяться Інтернет-технології, мультимедійні програмні засоби, офісне та спеціалізоване програмне забезпечення, електронні посібники та підручники,  системи дистанційного навчання (системи комп'ютерного супроводу навчання).
Інтернет - це джерело інформації, корисної з точки зору навчальної діяльності, її аналізу та оцінювання. Інформаційні ресурси Інтернет  використовуються за наступними напрямками:
   • самоосвіта, тобто вивчення досвіду колег в інших містах України й інших країн.
   • підготовка конспектів і дидактичних матеріалів. Підготовка атестаційних матеріалів.
 • позакласна робота учнів при підготовці рефератів, доповідей, повідомлень, індивідуальних творчих завданнях.
• використання безпосередньо на уроках при самостійній роботі з документами, що вивчаються, довідковими матеріалами, навчальними інтерактивними моделями тощо.
 • тестування знань учнів з певних розділів курсу.
У будь-якому варіанті доступ в Інтернет для вчителя підвищує і рівень підготовки самого вчителя, і рівень проведення занять, і якість знань учнів. При цьому інтерес більшості учнів до комп'ютера й Інтернету підвищує мотивацію навчання.
Сучасним інформаційним і комунікаційним технологіям властиві унікальні дидактичні можливості. ІКТ дозволяють надавати учням інформацію в різній формі: тест, графіка, аудіо, відео, анімація тощо; контролювати тимчасові параметри практичного заняття для кожного учня; видавати великий об'єм інформації по частинах, коли матеріал, що вивчається, засвоюється легше, ніж матеріал підручників і статей; активізувати процеси сприйняття, мислення, уяви і пам'яті; мобілізувати увагу учня; значно знижувати тимчасові витрати викладача на контроль нормативних знань; бути точним і об'єктивним в оцінці знань; друкувати, відтворювати і коментувати інформацію; виходити в світову інформаційну спільноту.
ІКТ впливають на всі сфери життєдіяльності людини, особливо на інформаційну діяльність, до якої відноситься навчання. ІКТ – це засіб для збільшення продуктивності праці вчителів і учнів, раціональний спосіб підвищення ефективності та інтенсифікації навчання і самонавчання. ІКТ стимулюють пізнавальний інтерес і додають навчальній  роботі проблемний, творчий, дослідницький характер. Це могутній засіб навчання, який здатний значно підвищити його ефективність і якість знань учнів. А ще ІКТ на уроках географії дає окрім досягнення навчальної мети можливість формування інформаційної грамотності в учнів – вони отримують знання про те, як переробляти, аналізувати, оцінювати величезний потік сучасної інформації, вчаться її осмислювати і користуватися нею ж, а також управляти цією інформацією для досягнення різної практичної мети.
В навчальному процесі найчастіше використовуються такі елементи ІКТ, як електронні підручники, інтерактивну дошку, електронні енциклопедії, освітні ресурси Internet, диски з ілюстраціями, геоінформаційні програми, презентації, що демонструються за допомогою мультимедійного проектора.
Комп'ютер з проектором можна використовувати на всіх етапах навчання:
·  як джерело навчальної інформації, що частково або повністю замінює вчителя при поясненні нового навчального матеріалу, повторенні і закріпленні вивченого;
·  як тренажер в процесі формування навчальних умінь і навичок;
·  як наочну допомогу якісно нового рівня для організації активної навчально-пізнавальної діяльності;
·  як індивідуальний інформаційний простір для організації дослідницької роботи, самопідготовки та індивідуальної роботи.
Тут можливі різні підходи використання:
·  комп'ютерні тести;
·  індивідуальні завдання, які учень може отримати під час уроку і у вигляді домашнього завдання;
·  розробки комп'ютерних перевірочних завдань з подальшою відміткою їх виконання в комп'ютері;
·  мультимедійні презентації.

1.2.Приклади використання ІКТ на різних етапах роботи на уроці

Приклад використання ІКТ у тестуванні.
Тестові завдання як засіб контролю результатів навчання сьогодні досить популярні. Головними причинами цього є: можливість автоматизованої обробки результатів, точний підрахунок числа виконаних відповідей, високий ступінь об'єктивності оцінок, що виставляються. Додатковий інтерес до тестового контролю предмету останніми роками пов'язаний з організацією зовнішнього незалежного оцінювання для випускників 11-х класів та ДПА у 9-х класах. Використовувати тестові завдання можна декількома способами. По-перше, це індивідуальна робота учнів з комп'ютером і повна обробка відповідей комп'ютерною програмою. Але такий спосіб стає можливим тільки тоді, якщо у школі є комп’ютерний клас, де можна провести урок географії. Інший спосіб, більш прийнятний – виведення тестових завдань на екран мультимедійного проектора – припускає заповнення паперових носіїв всім класом одночасно і обробку відповідей або вчителем, або учнями. Наприклад, учнів 9-х класів можна готувати до державної підсумкової атестації вже з перших тем, що вивчаються у 9 класі. Тести розміщено на слайдах. Перевірити правильність їх виконання можна зразу на уроці, взаємоперевіркою або самоперевіркою, коли правильна відповідь з’являється на екрані. Або можна перевірити знання номенклатури у різних курсах шкільної географії, тощо.
Використання ІКТ на практичних  роботах
У змісті шкільної географії досить багато статистичного матеріалу. MS Excel дає можливість обробки важкої для розуміння статистичної інформації з подальшим узагальненням результатів в різноманітних графіках і діаграмах, що може зробити уроки цікавішими і направити діяльність учнів на аналітичну діяльність. Це дозволяє більшу кількість часу приділяти практичним роботам для вирішення завдань різних рівнів складності. Як показує досвід, використання в навчальному процесі таких практичних робіт сприяє більш швидкому і глибокому запам'ятовуванню і розумінню матеріалу, що вивчається. Мультимедійний проектор дозволяє проводити дискусійні семінари з класом, «шліфуючи» аналітичні здібності класу. На сайтах Internetу є багато статистичного матеріалу (діаграми, графіки, таблиці), який допомагає розвивати аналітичні здібності учнів.
Наприклад, під час вивчення географії Одеської області у 8 класі учням пропонуються діаграми літніх та зимових температур і кількість опадів на території області, ці дані вони порівнюють із даними України.
Використання ІКТ у роботі з картою.
Вивчення географії вимагає запам'ятовування великої кількості номенклатури, тому в засвоєнні знань важливу роль грає пам'ять. Наявність ігрових і навчальних програм із заповнення карт і знаходження відповідностей допомагає учневі легко справитися з об'ємом необхідних знань, а вчителеві – проводити опитування.
Використання ІКТ у створенні мультимедійних презентацій.
Програмні засоби (MS Power Point) дозволяють швидко створити комп'ютерні слайди, тим самим пожвавити урок і зробити його доступним для сприйняття. Презентації дозволяють вирішити наступні інформаційні задачі:
·  формування умінь і навичок критичного мислення в умовах роботи з великими об'ємами інформації;
·  формування навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом з використанням ІКТ;
·  формування навичок роботи вкоманді, уміння сформулювати завдання і оперативно його вирішити.
Використання інтерактивної дошки на уроках географії.
Інтерактивна дошка на уроках географії ефективно доповнює наявні комплекти навчально-методичних матеріалів і деколи успішно конкурує з ними завдяки своїм технічним можливостям. Навчання за допомогою інтерактивної дошки можна порівняти із звичними методами викладання. Основи успішного проведення уроку одні й ті ж, незалежно від технологій і обладнання, яке використовує вчитель. Ефективність роботи з дошкою залежить від самого вчителя, від його таланту, творчості і досвіду. Інтерактивна дошка значно допомагає підвищити ефективність навчання, оскільки надає величезні можливості використання наочності подачі матеріалу, швидкого пошуку інформації, творчого підходу до проведення уроку. Працюючи з дошкою, учні можуть одночасно бачити, чути, вимовляти і писати, що сприяє якнайкращому засвоєнню матеріалу. Використання дошки економить час, стимулює розвиток розумової і творчої активності всіх учнів.
Демонстраційні можливості інтерактивних електронних карт
При роботі з електронною картою можна:
·  наближати вибрану ділянку земної поверхні для детальнішого розгляду;
·  знімати частину позначень, спрощуючи карту, роблячи її більш наочною;
·  робити малюнки, позначки;
·  наносити написи за допомогою звичайної або екранної клавіатури;
·  - деякі карти можна суміщати, що дозволяє виявити причинно-наслідкові зв'язки і закономірності;
·  додавати прив'язаний до території ілюстративний і текстовий матеріал;
Виділяють три основні види роботи з електронною картою.
·  робота з шарами карти;
·  робота з додатковим матеріалом;
·  використання додаткових можливостей програми. Наприклад:  зробити написи і малюнки на карті.
Робота із шарами карти
Найбільш корисною функцією електронних карт є можливість комбінування їх шарів. Це дозволяє виявляти причинно-наслідкові зв'язки і закономірності. Наприклад, на карту будови земної кори можна накласти шар з рельєфом і зробити висновки про відповідність крупних форм рельєфу певним структурам земної кори. Прийом накладення карт актуальний і при вивченні галузей господарства. Зіставляючи карти «Електроенергетика України» і «Паливні ресурси» учні виявляють закономірності розміщення електростанцій різних типів по території нашої країни.
Комбінуючи шари карти, по-перше, можна знімати з неї інформацію, яка неактуальна на даному уроці. Наприклад: на уроці, присвяченому формам рельєфу, з фізичної карти можна зняти градусну мережу, течії і корисні копалини. По-друге, за допомогою різного поєднання шарів на основі базової карти можна створити цілий набір спеціалізованих карт. Наприклад: карти без назв для організації індивідуальних відповідей у дошки і проведення географічних диктантів. Створення контурних карт.
Робота з додатковим матеріалом.
Ще однією важливою характеристикою електронних карт є наявність інформаційного блоку. Цей блок відображає специфіку карти, загострюючи увагу на найбільш значущих особливостях географічних об'єктів і територій. Наприклад, інформаційний блок до фізичної карти півкуль містить відомості про найбільші річки, озера, форми рельєфу Землі тощо.
Більшість додаткових матеріалів забезпечена ілюстраціями. Це збільшує наочність, а також дає можливість різноманітити форми роботи на уроці. Наприклад, на основі фотографічних об'єктів і пунктів легенди можна обговорювати сенс кожного умовного знаку карти, давати розгорнений опис об'єкту, порівнювати об'єкти.
Зіставлення фрагментів карти і космічних знімків дозволяє краще зрозуміти, що таке карта, а також добре ілюструє спотворення, що виникли при перенесенні поверхні кулястої Землі на площину.
Використання додаткових можливостей програми
Функція малювання значно розширює область застосування електронних карт на уроці, збільшує їх наочність. З'являється можливість виділяти об'єкт або групу об'єктів, на які необхідно звернути увагу, додавати на карту інформацію. Наприклад, про напрями вітрів для пояснення схеми течій в океані.
Можливість наносити на карту підписи полегшує процедуру організації географічних диктантів. Наприклад, перевірка знань номенклатури дозволяє ставити перед учнями завдання на класифікацію, або сортування об'єктів, або розташувати гори в порядку зменшення їх переважаючої висоти.
В Internet сьогодні можна знайти багато сайтів, на яких розміщено тренажери із різних тем географії. Завдяки мультимедіа-технологіям навчальний матеріал представлений яскраво і захоплююче у вигляді різноманітних носіїв інформації, що сприяє мотивації навчальної діяльності школярів. У цьому випадку навчання будується в рамках особисто-орієнтованої моделі, що враховує індивідуальні темпи засвоєння знань і умінь, рівень складності та інтересу.



Розділ 2. Практичне застосування
інформаційних технологій у навчально-виховному процесі

2.1. Використання електронного контролю знань

Тестовий комп’ютерний контроль. Від того, як  організований контроль навчальних досягнень учнів, на що націлений, істотно залежить ефективність всієї навчальної роботи. Без оцінювання процес засвоєння знань неможливий: скрізь повинен діяти принцип зворотного зв’язку. Важливо не тільки правильно організувати контроль, але й планомірно та систематично здійснювати його на кожному уроці. Саме тому методи безперервного й інтенсивного контролю знань є істотними компонентами сучасної інформаційної технології в освіті й тестування – найважливіший із них. На уроках географії доцільно проводити як поточний, так і тематичний тестовий контроль, використовуючи різнотипні завдання, особливо звертаючи увагу на роботу з картою, включаючи завдання подібного плану.
Популярність тестових завдань як засобу контролю результатів навчання різко зростає. Масштаби застосування тестів збільшуються, головними причинами цього процесу є широке впровадження у навчальний процес комп'ютерної техніки і можливість автоматизованої обробки результатів, а так само точний підрахунок числа виконаних відповідей, а значить, високий ступінь об'єктивності виставлення відміток.
Використовувати тестові завдання, поєднуючи з комп'ютерними технологіями, можливо, кількома способами.
Електронний контроль знань
Переваги :        
- форма контролю, що вимагає мінімум об'єму письма;
- можливість одночасної перевірки знань учнів всього класу;
- економія навчального часу при контролі знань;
- оперативна діагностика рівня засвоєння навчального матеріалу кожним учнем;
- об'єктивність оцінки, поставленої комп'ютером;
- статистика результатів навчання учнів;
- можливість детальної перевірки засвоєння учнями кожної теми курсу;
- можливість повторного рішення контрольних вимірювальних матеріалів з метою ліквідації прогалин знань.
Недоліки
- електронний контроль не сприяє розвитку усного та писемного мовлення учнів;
- вибір відповіді може відбуватися навмання;
- вчителю неможливо простежити логіку міркувань учнів.
Види електронного контролю знань
Попередній контроль служить необхідною передумовою для успішного планування і керівництва навчальний процесом. Він дозволяє визначити вихідний рівень знань і вмінь учнів, щоб використовувати його як фундамент, орієнтуватися на допустиму складність навчального матеріалу.
Цей вид контролю не тільки визначає наявний рівень знань, він здатний активізувати пізнавальну діяльність учнів, викликати інтерес до вивчення нового навчального матеріалу.
Поточний контроль є одним з основних видів перевірки знань, умінь і навичок учнів. Провідне завдання поточного контролю - регулярне управління навчальною діяльністю учнів та її коригування. Він дозволяє отримати безперервну інформацію про хід та якість засвоєння навчального матеріалу і на основі цього оперативно вносити зміни в навчальний процес. Іншими важливими завданнями поточного контролю є визначення рівня оволодіння учнями вміннями самостійної роботи, створення умов для їх формування.
Призначення поточного (формуючого) контролю - перевірка засвоєння і оцінка результатів кожного уроку, постійне вивчення вчителем роботи всього класу та окремих учнів. За результатами цього контролю вчитель з'ясовує, чи готові учні до засвоєння подальшого навчального матеріалу.
Підсумковий контроль спрямований на перевірку конкретних результатів навчання, виявлення ступеня оволодіння учнями системою знань, умінь і навичок, отриманих у процесі вивчення курсу географії.
Підсумковий контроль - це контроль інтегруючий, саме він дозволяє судити про загальні досягнення учнів. При підготовці до нього відбувається більш поглиблене узагальнення і систематизація засвоєного матеріалу, що дозволяє знання та вміння підняти на новий рівень. При систематизації та узагальненні знань і вмінь учнів виявляється більшою мірою і розвиваючий ефект навчання, оскільки на цьому етапі особливо інтенсивно формуються інтелектуальні вміння і навички.
Його завдання - зафіксувати мінімум підготовки, який забезпечує подальше навчання. Знання за підсумками вивчення теми можуть бути оцінені позитивно, якщо учні оволоділи всіма основними елементами програмного матеріалу.




2.2.  Особливості проведення уроків з використанням ІКТ

При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен виконувати основні дидактичні принципи: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Такому уроку властиво таке: 1.Принцип адаптивності: пристосування комп'ютера до індивідуальних особливостей дитини.
2.Керованість: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання.
3.Інтерактивність і діалоговий характер навчання; ІКТ мають здатність "відгукуватися" на дії учня і вчителя; "вступати" з ними в діалог, що і становить головну особливість методик комп'ютерного навчання.
4.Оптимальне поєднання індивідуальної та групової роботи;
5.Підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкуванні з комп'ютером.
6. Необмежене навчання: зміст, його інтерпретації і додаток скільки завгодно великі.
  Які ж основні напрямки використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках географії: незакінчений фрагмент фільму про явища або процеси; демонстрація учнівських робіт з заданої тематики, слайдів; демонстрація схем, малюнків, процесів, явищ, фільмів; наочних посібників, карт, слайдів; схеми, таблиці, карти, що містять в собі проблемні питання.
До того ж, одною з найголовніших переваг використання цих новітніх педагогічних технологій у процесах навчання та викладання є можливість задовольнити індивідуальні потреби учнів, а не середні потреби класу. Інші переваги в тому, що ІКТ значно поліпшують доступ до інформації, збільшують можливості спілкування для учнів зі спеціальними навчальними потребами та фізичними вадами (дистанційне навчання), підвищують ефективність та мотивацію навчання, забезпечують нові шляхи подання ІКТ на уроці географії.
Форми роботи учнів під час використання комп’ютера в якості засобу навчання є різні: це і робота всім класом, і групами, а також індивідуальна робота. Перелічені способи обумовлені не тільки наявністю або недостатньою кількістю комп’ютерів, але і дидактичними цілями. Проте варто зазначити, що методика вивчення шкільних предметів, зокрема і географії, з використанням ІКТ знаходиться на етапі становлення: ще технології використання комп'ютерів у навчальному процесі лише розробляються.
Наявні комп'ютерні програми з географії можуть використовуватися як інформаційно-пізнавальний засіб навчання, виконувати різноманітні дидактичні функції у певних навчальних ситуаціях. Вони різноманітні за змістом, структурною побудовою, обсягом подання навчальної інформації. Значна частина мультимедійних програм з географії містить документально достовірну навчальну інформацію. Зміст і побудова існуючих мультимедійних програм з географії відповідають принципам науковості, систематичності, доступності, послідовності викладення навчального матеріалу, вони складені з урахуванням рівня підготовленості учнів і в цілому відповідають дидактичним вимогам навчання. Варто зазначити, що більшість програм географічного напряму за дидактичним призначенням є допоміжним ілюстративним джерелом знань з географії. До такого типу програм можна віднести:
 - "Туристичний атлас світу" (понад 100 географічних карт, 900 фотографій, 25 відеокліпів та енциклопедична інформація);
 - "Географія. Посібник для школярів та абітурієнтів" (географічні карти, відеофрагменти);
 - "Географія. Подорож по Європі" (картографічна та довідкова інформації);
 - "Атлас України" (176 карт, тексти, графіки, таблиці, діаграми, фотографії тощо) та ін.;
 - "Енциклопедія Кирила і Мефодія" (відеофрагменти, цікавий інформаційний матеріал з географії);
 Особливо заслуговує на увагу програма "Використання Microsoft Office в школі", яка надає можливість навчитися працювати з програмами Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Power Point у процесі засвоєння шкільного курсу географії. Працюючи з даною програмою, вчитель може самостійно, використовуючи Microsoft Power Point, створювати мультимедійні презентації, доповнюючи їх анімаційними ефектами, відеофрагментами, звуковим супроводом, що значно підвищує ефективність навчання. Дана програма дозволяє використовувати також анімацію, слайди, фрагменти відеофільмів під час вивчення природних об'єктів і явищ, що формує у школярів образні уявлення, а на їх основі – географічні поняття. Працюючи з Microsoft Excel, учні дають об'єктивну оцінку географічним явищам, використовуючи цифрові дані. Навчальна інформація, що міститься в усіх мультимедійних програмах, є значним допоміжним матеріалом для формування географічних уявлень та понять про явища та природні об'єкти, які учні не можуть безпосередньо спостерігати. Завдяки відео фрагментам та фотографіям, які є у цих програмах, на уроках географії можна здійснити "подорож" планетою, в куточки живої природи, які практично недоступні для більшості учнів.
Мультимедійні засоби, як джерело нових знань, можуть використовуватись перед вивченням навчального матеріалу як вступ до теми або під час вивчення теми в поєднанні з розповіддю чи бесідою. Вирішальне слово на уроках, де застосовуються мультимедійні навчальні програми, все ж за вчителем. Тільки він, ураховуючи зміст супроводу, визначає дидактичні можливості, методичні особливості поєднання власного слова з наочно-словесним змістом програми, можливі методичні варіанти оптимального використання мультимедійних засобів у певних навчальних ситуаціях під час розв'язування різноманітних пізнавальних завдань. Завдяки мультимедійній інформації, що містять програми, учні вчаться пов'язувати сформовані уявлення з навчальною темою, робити потрібні доповнення, самостійні висновки та узагальнення. Електронні засоби навчання дозволяють продемонструвати процеси або змоделювати явища, за якими неможливо спостерігати протягом одного уроку або які несуть небезпеку для здоров’я та життя людини. І тут нам на допомогу приходять мультимедійні засоби навчання, які позбавляють нас цієї небезпеки та дають змогу учням більш глибоко зрозуміти природу досліджуваного явища чи процесу. Так при вивченні теми «Магматизм» у 6 класі, можлива демонстрація такого небезпечного явища, як виверження вулкану за допомогою відео.(див.Додаток 1)
А комп’ютерне забезпечення до цього уроку дає змогу змоделювати це явище мультимедійними засобами, що сприяє кращому розумінню учнями природи досліджуваного явища, розвиває їх мислення, зорову пам'ять, уміння спостерігати та аналізувати побачене. З метою активізації пізнавальної діяльності та мислення учнів використовуються прийоми порівняння, аргументації і відстоювання своєї точки зору. В умовах засвоєння великої кількості інформації, особливої ваги набуває прийом виділення головного в навчальному матеріалі, оскільки він допомагає знайти «ядро» нової інформації. Учні із задоволенням беруть участь у поповненні відеотеки, що допомагає їм формувати пошуково-інформаційні вміння. Можна здійснити уявну подорож у всесвіті, також комп’ютер допоможе навчити учнів визначати місце знаходження Полярної зірки, яку під час уроку ми не можемо спостерігати.(див.Додаток 2)
  До речі, значна частина комп’ютерних матеріалів, які використовуються на уроках географії, виготовлені мною особисто, за допомогою сканера та цифрового фотоапарату, створені за допомогою Microsoft Power Point.
 Використання комп’ютера на уроці також дає змогу учителю складати тести нового покоління, логічні ланцюжки, тренувальні вправи, головоломки, діаграми, графіки, супроводжувати лекційні заняття слайдами, виконувати практичні роботи та презентації тощо. Для розвитку логічного мислення учнів, мною складені невеличкі головоломки та логічні ланцюжки, які записуються не на дошці, а на комп'ютері, а потім за допомогою комп’ютера використовуються на уроці. Ось деякі з них:
1) закінчіть речення :
 а) з висотою температура повітря.................;
 б) завод з виробництва глинозему знаходиться у......
2) заповніть пропуски у реченні :
 а) коли дві літосферні плити..............., то утворюються гори;
б) Австралія – це най..............материк планети.
3) складіть слово і дайте визначення поняття :
 а) ф о р с е д і г р а – гідросфера;
б) к н о т а т і к е – тектоніка.
4) логічний ланцюжок (треба відкинути зайве слово і пояснити чому воно зайве) :
а) термометр;        а) Чорне;                       а) Львів;
б) барометр;          б) Каспійське;               б) Одеса;
в) сейсмограф;       в) Азовське;                  в) Донецьк;
г) гігрограф;          г) Червоне;                    г) Харків.
 До системи діяльності, де можуть також залучатися ІКТ, входять різноманітні форми і методи позаурочної та позакласної роботи, мета яких -  національне виховання школярів, формування їх дослідницьких умінь та гармонійного розвитку. Про чесноти інформаційних технологій можна говорити довго. Але не слід забувати про «зворотній бік медалі». При використанні комп’ютера, учителю треба пам’ятати про негативний вплив випромінювання монітора на зір, симптом хронічної втоми та болі у спині, появу психічного стресу тощо, тому треба дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог, передбачати спеціальні вправи на уроках для запобігання можливих небажаних наслідків. Але ці недоліки не стануть на заваді все ширшого використання інформаційних та мультимедійних технологій на уроках географії. І завдяки інтерактивним формам навчання, учень з пасивного слухача перетвориться на активного учасника учбового процесу. А це, на мій погляд, є важливим елементом навчання і виховання майбутнього громадянина нашої держави з активною життєвою позицією. Також інформаційно-комунікаційні технології можуть використовуватися для розробки навчальних проектів та відповідних навчальних, методичних та дидактичних матеріалів. У ході роботи над навчальним проектом створюється портфоліо – цінний комплект інформаційних, дидактичних і методичних матеріалів до навчального проекту:
ü план проекту;
ü дидактичні матеріали;
ü методичні матеріали;
ü засоби оцінювання;
ü тести, графіки, діаграми тощо;
ü презентації, публікації, веб-сайт.
Комп’ютерна підтримка уроків географії має позитивні наслідки, тому що реалізується особистісно-зорієнтований підхід до навчання; формуються уміння учнів самостійно здобувати знання, обирати необхідний матеріал, аналізувати, співставляти, обирати головне; розвиваються навички комп’ютерної грамотності. Ця технологія розвиває не тільки учнів, а й учителя, робить його роботу приємною, успішною, результативною, полегшує працю, забезпечує професійне зростання. У сучасному світі потреба в комп’ютерних технологіях постійно зростає – вони необхідні і вдома, і на робочому місці. Тому школа і, в тому числі, вчителі географії не можуть дозволити собі залишатись осторонь.


 

Немає коментарів:

Дописати коментар